Logo HCC Utrecht

Alsof er al niet genoeg problemen of dreigingen via internet ons leven binnendringen zijn er tegenwoordig kwesties die spelen die meer alledaags lijken en die ons daarom des te makkelijker in de problemen kunnen brengen.

We kennen allemaal narigheid als spam, virussen, malware en phishing. Nu is er ook iets wat net zoveel problemen kan opleveren en een stuk minder bekend is en moeilijker identificeerbaar als iets waarmee we heel makkelijk in een penibele situatie kunnen komen. Ik heb het dan over zaken als oplichterij via Marktplaats advertenties en neptelefoontjes van een persoon of instantie die zich als Microsoft medewerkers voor doen.


Die poging tot oplichting via een Marktplaats advertentie ken ik uit eerste hand en ik wil die situatie omschrijven, zodat u in ieder geval gewaarschuwd bent. In dit geval ging het om een advertentie voor een iPad 3 voor 200 euro. Ik was in deze situatie zo ver gekomen dat ik na diverse e-mail uitwisselingen met de betreffende persoon, als volgende actie met een telebankieractie het geld zou overmaken. Toch deed ik nog 1 rondje op internet om te checken of het wel goed zat. Dit laatste omdat een aantal kleine dingen mij dwars zaten die op zich per stuk niets voorstelden maar bij elkaar opgeteld mij wat achterdochtig maakten en vandaar ook nog even mijn check.
Zaken die in deze eventuele transactie mijn aandacht trokken:
- Een iPad 3 64 GB hoort rond de 500 euro te kosten op Marktplaats en meer in winkels
- Adverteerder gaf aan niet gemaild te kunnen worden via de Marktplaats optie daarvoor maar kon wel 'gewoon' gemaild worden
- 1 dag actief op Marktplaats (op zich niets mis mee maar kopen van iemand met Marktplaats 'geschiedenis' voelt beter)
- Geeft wel een voornaam op maar geen achternaam
- Via zoeken op internet vond ik op Vlieland alleen maar telecom winkels van de grote ketens, niet een kleine zelfstandige
- In 1 van de eerste e-mail reactie had ik volgens adverteerder nog keus terwijl normaal gesproken als je een iPad 3 voor een derde van de prijs aanbied, de adverteerder al binnen een uur 'uitverkocht' zou moeten zijn.

Mijn check leverde een aantal sites op (achteraf) maar ik kwam op dit forum als eerste de tekst tegen die voor 90% of meer over een kwam met de advertentie waar ik werk van wilde maken: http://forum.www.opgelicht.nl/viewtopic.php?f=26&t=6442

Ik heb het gemeld aan Marktplaats en in de 2 weken daarna heb ik dat nog 2 keer moeten doen omdat de adverteerder brutaalweg de door Marktplaats verwijderde advertentie, weer terugplaatste. De eerste keer nog met dezelfde tekst, de tweede keer werd de adverteerder al iets slimmer: een prijs van 270 euro en een andere woonplaats opgegeven. Ook werd volgens mij ook niet meer gesteld dat er verkocht werd wegens het 'sluiten van mijn telefoonzaak'.
Marktplaats verwijderde trouwens na mijn melding via het contactformulier, in alle gevallen de advertentie binnen 10 minuten dus dat zijn goede acties.


Het andere verhaal waar die zogenaamde Microsoft medewerker belt speelt ook al een jaar, net zoals het iPad verhaal op Marktplaats. De aanpak is als volgt: je wordt gebeld zogenaamd door een medewerker van Microsoft. Die persoon belt dan omdat zij waargenomen hebben dat er virussen of schadelijke software op jouw systeem aanwezig zijn. Hij of zij zorgt er met jouw hulp voor dat ze jouw computer op afstand kunnen overnemen. Dit zou dan als doel hebben om software op je computer te installeren die voorkomt dat je in de toekomst nog meer van die virussen/schadelijke software op je systeem krijgt.

In die sessie wordt er dan iets verwijderd of juist geïnstalleerd, waarvoor dan wel in en tijdens die zogenaamde remote sessie betaald dient te worden. De ene keer wordt er betaling via credit kaart verlangd en andere keren wordt er gevraagd om de betaling via een iDeal sessie te doen. Soms wordt dan zo'n betaling via een iDeal sessie zelfs moedwillig gesaboteerd door de oplichter(s) om dan het te innen bedrag buiten je zicht te verhogen naar soms honderden euro’s.

De zogenaamde Microsoft medewerker heeft vaak een buitenlands accent of spreekt zelfs geen Nederlands. Vermoedelijk heeft deze vorm van oplichting vooral succes doordat Microsoft een betrouwbare naam is, we allemaal wel 1 of meerdere Microsoft producten op onze computer hebben staan en omdat er - vooral onder ouderen - toch wel een angst is voor wat een virus of zogenaamde malware met jouw systeem of via je internetverbinding bij anderen kan aanrichten.

Iedereen wil een schoon systeem hebben zodat je de 'zekerheid' hebt dat je mail schoon binnenkomt en verzonden wordt en dat je met telebankieren niet risico loopt dat daar problemen van komen met alle gevolgen van dien. Dit terwijl natuurlijk het 'in zee gaan' met deze oplichter je juist in de problemen gaat brengen.

Na bovenstaand verhaal wellicht ten overvloede deze opmerking: Microsoft belt niet met hun klanten om op afstand situaties op uw systeem op te lossen. Andersom kan natuurlijk wel; als u de Microsoft helpdesk belt om een probleem met 1 van hun producten op te lossen, kan het zijn dat dit niet lukt door u telefonisch instructies te geven maar alleen middels een remote sessie. Ongetwijfeld heeft Microsoft dan iets in die procedure zitten waardoor u weet of kunt achterhalen dat het goed zit met die sessie.

Om te voorkomen dat u in 1 van deze beide valstrikken trapt, noem ik een aantal sites waar u uitgebreidere verhalen en instructies kunt krijgen voor als u dit toch al meegemaakt heeft of dit juist wilt voorkomen:

www.fraudehelpdesk.nl (kijk bij 'nieuws en alerts', voor een snel en simpel overzicht van recente oplichtpraktijken)
www.opgelicht.nl
www.opgeletopinternet.nl
www.security.nl (niet zo zeer specifiek gericht op oplichters maar meer waarschuwingen over beveiligingsissues en hackers)

Uiteraard hebben ook de bekende consumentenprogramma's zoals Kassa en Tros Radar op hun sites dit soort zaken als onderwerp staan en bespreken slachtoffers hoe je bepaalde zaken moet aanpakken om de zaak recht te zetten.

Het schrijven van deze tekst is voornamelijk bedoeld om u er op te wijzen dat ogenschijnlijk onschuldige zaken toch heel grote, nadelige gevolgen kunnen hebben en hopelijk heeft u wat aan de in dit verhaal verstrekte informatie om problemen te voorkomen of achteraf op te lossen.

Gerard van Nieuwamerongen

© 2017HCC Utrecht, Ontworpen door H Bellwinkel Web Design.